уторак, 25. фебруар 2014.

Монархија и Библија

Sagledavanje monarhističkog ustrojstva države sa biblijske tačke gledišta:

Monarhija je državno uređenje u kome je državni poglavar, odnosno monarh na svoju funkciju dolazi po naslednom pravu. Monarh ima svu izvršnu, zakonodavnu i sudsku vlast koja nije ograničena nikakvim ustavom ili drugim institucijama. Jedini izuzetak u nekim slučajevima mogu predstavljati verske doktrine ili običaji. 

Kad govorimo o monarhiji podrazumevamo apsolutnu monarhiju, a ne njene devijantne oblike kao što su ustavna i pralamentarna monarhija.

Monarhija kao oblik vlasti se javlja u prvim poslepotopnim civilizacijama starog doba, kao što su Vavilon, Egipat, Mesopotamija.. Tako da na osnovu toga možemo uvideti da je monarhija čisto naeznabožački sistem vlasti. Kada je Gospod među svojim narodom osnovao državu (Izrael), On nije uspostavio neznabožački monarhistički već teokratski sistem vlasti, o tome možete čitati u Knjizi Isusa Navina i Knjizi o Sudijama.
Dok je takav sistem vlasti bio aktuelan u Izraelu, on je bio najveća i nepobediva sila toga doba. Država Izrael je tada imala jednog Cara, a to je bio Svemogući Gospod, dok su državom upravljale Sudije sprovodeći Njegove zakone.
Teokratsko ustrojstvo države je potrajalo dok se izraelski narod nije usprotivio Bogu i od Njega tražio da im podari Cara (narodnog vođu) kao što su to imali drugi neznabožački narodi (1.Samuilova 8:5-9).

"I rekoše mu: eto, ti si ostario, a sinovi tvoji ne hode tvojim putovima: zato postavi nam cara da nam sudi, kao što je u svijeh naroda.
Ali Samuilu ne bi po volji što rekoše: daj nam cara da nam sudi. I Samuilo se pomoli Gospodu. 
A Gospod reče Samuilu: poslušaj glas narodni u svemu što ti govore; jer ne odbaciše tebe nego mene odbaciše da ne carujem nad njima. 
Kako činiše od onoga dana kad ih izvedoh iz Misira do danas, i ostaviše me i služiše drugim bogovima, po svijem tijem djelima čine i tebi.
Zato sada poslušaj glas njihov; ali im dobro zasvjedoči i kaži način kojim će car carovati nad njima"

Gospod je kao što vidimo dopustio svom narodu monarhistički sistem vlasti jer je narod u svom bezbožništvu to zahtevao od Njega. Prvi Car Izraela postao je Šaul, ali kao što možemo čitati u Samuilovim i knjigama o Carevima taj sistem se pokazao kao loše rešenje u odnosu na prethodno teokratsko uređenje i uskoro je usledailo dalje otpadanje izraelskog naroda od Boga, podela, građanski ratovi, ropstvo i konačna propast države.

Takođe treba napomenuti da danas mnogi zagovaraju tezu da je monarhija jedini od Boga blagoslovljeni poredak što naravno nije tačno, jer kao što vidimo iz Svetog Pisma taj poredak je proizvod dopuštenja, a ne volje Božije.

Vladimir Đorđević Smukovski

Нема коментара:

Постави коментар